Interview met energiecoach Leo Smit

Een van de energiecoaches in Vijfheerenlanden is Leo Smit uit Ameide. Naast energiecoach verzorgt Leo veiligheidstrainingen en is hij bestuursvoorzitter van een sociale huurdersorganisatie in Vijfheerenlanden. We stelden hem een paar vragen.

Sinds wanneer bent u energiecoach?

“Vanaf het begin, dus sinds er energiecoaches zijn. Dat is nu bijna twee jaar. Toen gemeente Vijfheerenlanden ermee begon heb ik mezelf gelijk aangemeld.”

Waarom bent u energiecoach geworden?

“Ik ben als vrijwilliger ook voorzitter van een huurdersorganisatie. Daar heb je ook te maken met mensen die het financieel niet breed hebben. Maar we zijn er voor alle inwoners van Vijfheerenlanden. Mijn motivatie is om mensen met een kleine portemonnee in staat te stellen om toch het eind van de maand te halen. Het gaat vaak om gedragsverandering. Je laat heel makkelijk een deur open staan of een lamp branden. Of bijvoorbeeld pas de verwarming uitzetten als je naar bed gaat. Ik help mensen graag om zich bewust te worden van dit gedrag, zodat hun energierekening lager wordt.”

Wat ziet u in de p​raktijk als u bij inwoners langsgaat?

“Ik zie dat mensen het heel gewoon vinden om stroom en gas te verbruiken, terwijl dit voor veel extra kosten zorgt. Door bewuster energie te verbruiken kun je veel besparen. Om die gedragsverandering te bereiken zijn we begonnen met het plaatsen van energie displays. Het is een klein schermpje, en daarop kun je precies zien wat je op dat moment aan energie verbruikt. Veel huurder hebben ook zonnepanelen via de woningcorporatie. Dan kun je op het energie display ook zien wat er aan energie wordt terug geleverd. Dan weet je ook wanneer je je apparaten zoals de vaatwasser of wasmachine het beste aan kunt zetten. Zo verbruik je direct je eigen opgewekte stroom.”

Hoe werkt het als een energiecoach langs komt bij inwoners?

“Inwoners kunnen gemakkelijk via de website een afspraak maken, het is heel laagdrempelig. We plannen samen een afspraak wanneer het de inwoner ook schikt. Als we bij inwoners langsgaan doen we samen een rondje door het huis. We geven dan gelijk tips. Ik heb ook altijd apparatuur bij me om te meten, zoals een infraroodcamera. Deze camera laat zien waar de tocht in huis vandaan komt. Ik laat inwoners ook altijd zelf meekijken. Soms zie ik dat een koelkast of vriezer direct naast een verwarming staat. Op die manier verbruiken apparaten onnodig veel energie. Dit zijn kleine aanpassingen die wel het verschil kunnen maken. Wij zijn er niet om met een vinger te wijzen naar wat niet goed gaat. Wij zijn er echt om inwoners te helpen.”

Wat zijn uw tips om energie te besparen?

“De tips die een energiecoach kan geven zijn afgestemd op een persoonlijke situatie en het verbruik. Dat blijft maatwerk. Maar er zijn verschillende tips bijvoorbeeld voor mensen met zonnepanelen. Heeft u zonnepanelen? Gebruik dan zo veel mogelijk eigen energie. Heel veel energiemaatschappijen gaan werken met terugleverkosten. Het is zonde om uw eigen energie overdag goedkoop te verkopen en andere energie ‘s avonds duur in te kopen. En natuurlijk kunt u altijd een afspraak maken met mij of een van de andere energiecoaches. Ik krijg weleens de vraag of een bezoek van een energiecoach invloed heeft op een uitkering of subsidies die mensen ontvangen. Het antwoord is nee. Als we bij u langs komen delen we uw gegevens niet met andere partijen. We zijn bereikbaar en helpen u graag!”

Meld u aan

Maak vandaag nog een afspraak met een van onze energiecoaches en ontdek hoe u uw huis energiezuiniger kunt maken. Meld u hieronder aan. Een energiecoach neemt vervolgens contact met u op en maakt een afspraak in overleg.

Energiecoaches

Gemeente Vijfheerenlanden probeert met de inzet van energiecoaches de energie-armoede in kaart te brengen en de betreffende bewoners gratis te voorzien van energiebesparende producten. Het gedrag bepaalt voor een deel hoeveel energie er wordt verbruikt en eventueel verspild. Dit is ook een aandachtspunt bij het coachbezoek. Dit alles is mogelijk door subsidies van de overheid.

Als eerste komen inwoners aan bod die de hulp het harst nodig hebben. Zij ontvangen een brief van de gemeente om zich aan te melden voor een bezoek van de energiecoach. Ook worden voedselbanken bezocht om de juiste doelgroep te bereiken.

De energiecoach krijgt de gegevens door van de coördinator van gemeente Vijfheerenlanden. De coach bezoekt de bewoner en vult een checklist en een materialenlijst in. Daarna komt de klussendienst in actie die de energiebesparende producten gratis aanbrengt. De energiecoach blijft betrokken via vervolgbezoeken.

Zie onze meertalige website: www.ecvhl.nl.

 

Beknopte werkwijze:

  1. Een bewoners meldt zich aan voor een bezoek.
  2. De coördinator van gemeente Vijfheerenlanden zet de aanmelding door naar een energiecoach.
  3. De energiecoach bezoekt de bewoner (het meest sociale huurders) waarbij een (digitale) checklist wordt ingevuld. Aan de hand van deze checklist wordt ook een (digitaal) productenformulier ingevuld.
  4. Vaak plaatst de energiecoach een energiedisplay die men voor een jaar in bruikleen krijgt. Dat display communiceert met de slimme meter en geeft online het actuele elektriciteitsverbruik en gasverbruik weer. Je kunt ook zien hoeveel elektriciteit er NU wordt terug geleverd als je zonnepanelen hebt en die energie kun je zelf benutten. Dat blijft het voordeligst, zeker in de toekomst;
  5. Het productenformulier belandt via gemeente Vijfheerenlanden bij een gespecialiseerde klussendienst (fixer) die de bewoners op afspraak bezoekt en alle energiebesparende producten keurig aanbrengt.
  6. De energiecoach houdt contact door een (telefonisch) tussengesprek en na een jaar voor het voorlopig eindgesprek waar hij/zij het energiedisplay weer meeneemt voor herplaatsing ergens anders.